TEMAT: Bezpieczeństwo publiczne.
----------------------------------------
Straż Graniczna kończy budowę zapory zbudowanej na PL-BY granicy! Powstają pierwsze odcinki bariery elektronicznej. - FILM, szczegóły
---------------------------------------------------------------------------------------
Przeczytaj także:
*** WAŻNE LINKI ***
- RAPORT | Sytuacja migracyjna na PL - BY granicy od 1.11.21r. - FILM, szczegóły
- KPRM | Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o ochronie granicy państwowej! - szczegóły
***
2024
zdj. podglądowe |
AKTUALIZACJA Z DNIA 16.02.2024r.:
Premier Donald Tusk: "Wspólnie z ministrem spraw wewnętrznych podjęliśmy decyzję o szybkiej modernizacji naszej zapory na granicy w Białorusią. Przeznaczymy na to adekwatne środki."
Jak na razie nie wiadomo o jakiej modernizacji mówił Premier. Jest to zaskakująca deklaracja gdyż gdy PO była jeszcze w opozycji przed 13 grudnia 2023r. wielokrotnie od polityków tej partii można było usłyszeć opinie krytykujące budowę bariery na Polsko-białoruskiej granicy.
Wypowiedź D. Tuska na temat modernizacji bariery rozpoczyna się w czasie trwania filmu od momentu - 2:31 :
#MSWiA #Frontex #śmigłowiec #StrażGraniczna #LotnictwoStrażyGranicznej #patrolgraniczny #granica #Białoruś #Litwa #Polska #Schengen #WeStandByPoland
***
Straż Graniczna kończy budowę zapory zbudowanej na PL-BY granicy! Powstają pierwsze odcinki bariery elektronicznej. - FILM, szczegóły
***
AKTUALIZACJA Z DNIA 1.12.2022r.:
" W piątek, 18 listopada br. minister Mariusz Kamiński oraz wiceminister Maciej Wąsik odwiedzili Podlaski Oddział Straży Granicznej. W wydarzeniu związanym z zakończeniem prac przy pierwszym odcinku bariery elektronicznej na granicy polsko-białoruskiej wziął udział także komendant główny Straży Granicznej gen. dyw. SG Tomasz Praga. (...)
(...) Minister Mariusz Kamiński podczas konferencji prasowej w okolicach miejscowości Nomiki w województwie podlaskim podkreślił, że potrzebę budowy zapory fizycznej i elektronicznej wymusiły agresywne działania Białorusi i Federacji Rosyjskiej.
(...)
Centrum nadzoru granicy polsko-białoruskiej
Przed konferencją minister Mariusz Kamiński oraz wiceminister Maciej Wąsik spotkali się w siedzibie Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej z komendantem tej jednostki gen. bryg. SG Andrzejem Jakubaszkiem.
Komendant Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej przedstawił kierownictwu MSWiA informacje dotyczące postępów w realizacji bariery elektronicznej na terenie województwa podlaskiego oraz zaprezentował nowopowstałe centrum monitoringu bariery na granicy polsko-białoruskiej. Dzięki nowym możliwościom technicznym zapory elektronicznej funkcjonariusze Podlaskiego Oddziału SG mogą na bieżąco monitorować wszelkie ruchy w pasie przygranicznym z Białorusią.
Centrum nadzoru i monitoringu jest kluczowym elementem systemu wczesnego reagowania na ewentualne zdarzenia niepożądane takie jak m.in. próby nielegalnego przekroczenia granicy. Informacje z umieszczonych na granicy czujników pozwalają na natychmiastową reakcję funkcjonariuszy SG oraz oszacowanie stopnia zagrożenia.
Zabezpieczenie granicy państwowej
Wykonanie bariery elektronicznej powierzono firmie ELEKTROTIM S.A. Bariera obejmie całą granicę lądową z Białorusią. Wartość inwestycji to ok. 343 mln zł.
Długość zapory wynosi ok. 206 km. Jest ona podzielona na 11 odcinków funkcjonalnych. Realizacja całej inwestycji przewiduje ustawienie 2100 słupów kamerowych, około 3000 kamer (dzienno-nocnych i termowizyjnych), około 400 km kabli detekcyjnych (na ogrodzeniu i pod powierzchnią gruntu), 200 km kabli zasilających, 200 km kabli transmisyjnych oraz 11 kontenerów kabli teletechnicznych.
Zapora fizyczna powstała natomiast na długości około 187 km, wzdłuż granicy z Białorusią. Wykonanie przęseł stalowych zostało powierzone konsorcjum trzech podmiotów – POLIMEXOWI MOSTOSTAL SA, który jest liderem konsorcjum oraz firmom: MOSTOSTAL Siedlce Sp. z o.o. i Węglokoks SA. Za roboty budowlane odpowiedzialni byli dwaj wykonawcy – BUDIMEX SA (odc. nr 1 o długości 54,82 km i nr 2 o długości 50,73 km) oraz konsorcjum firm UNIBEP SA (lider konsorcjum) i BUDREX Sp. z o.o. (odcinek o nr 3 i nr 4 o długości 36,73km i 43,97 km).
Fizyczne zabezpieczenie granicy wynosi 5,5 m wysokości. Wykonane jest z paneli stalowych o wysokości 4,5 m, zwieńczone zwojem z drutu (concertina). Podstawowymi elementami, które były wykorzystane do budowy zapory, są stalowe przęsła. Do budowy zabezpieczenia zostało wykorzystanych około 49 tys. ton stali.
Zapora fizyczna jest wyposażona w specjalne przejścia dla zwierząt - analogicznie, jak przy budowie autostrad. Graniczne rzeki, cieki wodne, nie są zagrodzone. Na tych odcinkach zostały zastosowane inne systemy ochrony granicy, co umożliwi dzikim zwierzętom jej swobodne przekraczanie.
Ustawa o budowie zabezpieczenia granicy państwowej zaczęła obowiązywać 4 listopada 2021 r. Określa ona zasady realizacji budowy zabezpieczenia granicy państwowej, będącej zarazem zewnętrzną granicą Unii Europejskiej. Rozwiązanie stworzyło podstawy prawne umożliwiające szybkie i efektywne zrealizowanie tej inwestycji." - poinformowało MSWiA
Więcej informacji dot. budowy zapory na PL-BY granicy, poniżej.
Film z konferencji prasowej:
***
Straż Graniczna kończy budowę zapory zbudowanej na PL-BY granicy! Rusza budowa bariery elektronicznej. - FILM, szczegóły
***
AKTUALIZACJA Z DNIA 29.06.2022r.:
" Ruszyły prace nad barierą elektroniczną
Prace nad budową bariery fizycznej na granicy polsko-białoruskiej dobiegają końca. Przęsła są już ustawione na ponad 160 km. Oprócz bariery fizycznej granicę tę zabezpieczy też bariera elektroniczna. Już ruszyła jej instalacja.
W barierze fizycznej są 24 przejścia dla dużych zwierząt i 140 tys. otworów dla małych zwierząt oraz przepusty na istniejących ciekach wodnych" - poinformowała Straż Graniczna
Film z budowy:
Straż Graniczna odbiera pierwsze odcinki zapory zbudowanej na PL-BY granicy! - FILM, szczegóły
AKTUALIZACJA Z DNIA 4.06.2022r.:
"Odbieramy pierwsze ukończone odcinki zapory na granicy polsko-białoruskiej.
Przęsła są już ustawione na 125 km, na pozostałych odcinkach prace przy budowie są zaawansowane. Droga techniczna została ukończona już prawie w 100% . Wykonawcy deklarują ukończenie prac z końcem czerwca." - poinformowała KG SG publikując poniższy film
***
MSWiA | Straż Graniczna podpisała umowę na budowę systemów perymetrii na PL-BY granicy
***
AKTUALIZACJA 04.05.2022r.:
Bariera będzie ważnym elementem bezpieczeństwa w systemie ochrony granicy, postępy prac na budowie są zgodne z planem.
Zapora ma pomóc funkcjonariuszom Straży Granicznej w zapewnieniu szczelności granicy. Prace planowo zakończą się w czerwcu 2022 r. Na filmie widoczny jest teren patrolowany na co dzień przez funkcjonariuszy z Placówki Straży Granicznej w Michałowie.
Film:
AKTUALIZACJA Z DNIA 24.03.2022r.:
Straż Graniczna podpisała umowę na budowę perymetrii na granicy z Białorusią
Dzisiaj (24 marca br.) Straż Graniczna podpisała umowę na budowę bariery elektronicznej na granicy polsko-białoruskiej. - Bariera elektroniczna będzie miała długość 202 km i obejmie zasięgiem działania wszystkie odcinki budowanej zapory fizycznej, a także część wód granicznych - mówi wiceminister Maciej Wąsik. - Umowa w zakresie, w którym może zostać udostępniona opinii publicznej tj. bez szczegółów technicznych, jak zwykle zostanie umieszczona na naszej stronie internetowej - dodaje wiceszef MSWiA.
Wykonawcą umowy jest firma ELEKTROTIM S.A. Na wykonanie wszystkich zaplanowanych w ramach umowy prac zakontraktowano kwotę ponad 332 mln zł.
Przedmiotem umowy jest zaprojektowanie i wybudowanie zespołu współdziałających urządzeń elektronicznych wraz z oprogramowaniem, komponentami teleinformatycznymi oraz elementami pomocniczymi do ochrony granicy państwowej. Będą one wykorzystywały czujniki wykrywające różne cechy fizyczne obiektów. Zapewni to kompleksowy obraz sytuacyjny, gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji w sposób ciągły, niezależnie od ukształtowania terenu i warunków atmosferycznych.
Budowa zapory na granicy polsko-białoruskiej to skutek wejścia w życie ustawy o budowie zabezpieczenia granicy państwowej. Ustawa, która zaczęła obowiązywać 4 listopada 2021 r., określa zasady realizacji budowy zabezpieczenia granicy państwowej, będącej zarazem zewnętrzną granicą Unii Europejskiej. Rozwiązanie stworzyło podstawy prawne umożliwiające szybkie i efektywne zrealizowanie tej inwestycji.
Powstaje zapora na granicy polsko-białoruskiej
4 stycznia br. Straż Graniczna podpisała umowy dotyczące budowy zapory na granicy polsko-białoruskiej. W ramach budowy zapory zostały zawarte odrębne zamówienia na elementy stalowe i roboty budowlane. Wykonanie przęseł stalowych zostało powierzone konsorcjum trzech firm – POLIMEXOWI MOSTOSTAL SA, który jest liderem konsorcjum oraz firmom: MOSTOSTAL Siedlce Spółka z o.o., Sp.k. i Węglokoks SA. Natomiast za roboty budowlane są odpowiedzialni dwaj wykonawcy – BUDIMEX SA, oraz konsorcjum firm UNIBEP SA (lider konsorcjum) i BUDREX Spółka z o.o.
Prace nad budową fizycznej zapory rozpoczęły się 25 stycznia br. Przebiegają zgodnie z planem, a termin ich zakończenia jest zgodny z przyjętym harmonogramem.
***
Straż Graniczna | Ruszyła budowa zapory na Polsko - Białoruskiej granicy. - FILM
***
AKTUALIZACJA Z DNIA 15.03.2022r.:
"Trwa budowa bariery na granicy Polsko-białoruskiej. Prace prowadzone są równocześnie na kilku odcinkach przez 7 dni w tygodniu. Zwiększono również liczbę ekip budowlanych." - poinformowała Straż Graniczna dołączając do komunikatu nowy film z budowy (...)
Film z budowy:
AKTUALIZACJA Z DNIA 9.02.2022r.:
Nie mur, a nowoczesna zapora czyli bezpieczeństwo z poszanowaniem przyrody...
- informuje w komunikacie Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska
Budowana przez Polskę zapora na granicy polsko-białoruskiej ma wzmocnić bezpieczeństwo Państwa przy jednoczesnym poszanowaniu interesów przyrody. W trosce o potrzeby migracyjne dzikich zwierząt, będzie ona wyposażona w specjalne przejścia dla zwierząt w celu likwidacji efektu barierowego – analogicznie, jak przy budowie autostrad. Powołany mocą ustawy o budowie zabezpieczenia granicy państwowej Zespół ds. przygotowania i realizacji zabezpieczenia granicy państwowej rekomenduje najlepsze rozwiązania dla tej inwestycji – również w zakresie ochrony środowiska. Gwarantuje to zapewnienie braku istotnych negatywnych oddziaływań na środowisko – w tym na obszary Natura 2000.
Będą przejścia dla zwierząt
Graniczne rzeki, cieki wodne, tereny bagienne nie będą zagrodzone. Na tych odcinkach zostaną zastosowane inne systemy ochrony granicy, co umożliwi dzikim zwierzętom swobodne przekraczanie granicy.
Służby środowiskowe przy formułowaniu najlepszych rozwiązań korzystają z wiedzy Białowieskiego Parku Narodowego, Lasów Państwowych i innych instytucji, a także z wiedzy naukowców. Wspólne działania i analizy przyrodnicze pomogły m.in. zidentyfikować szlaki wędrówek dzikich zwierząt i rekomendować odpowiednią liczbę przejść dla zwierząt w ciągu całego stałego ogrodzenia. Lokalizacje przejść zostały wskazane m.in. przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Zaplanowano ponad 20 dużych przejść dla zwierząt (m.in. żubrów i innych dużych ssaków), a także bardzo wiele mniejszych przepustów. Docelowo granica państwowa będzie objęta stałym monitoringiem elektronicznym służącym także rejestrowaniu zachowań zwierząt, co pozwoli, w razie potrzeby, zwiększyć liczbę dużych przejść. Polskie ogrodzenie nie będzie zatem stanowić istotnej bariery dla dzikich zwierząt na szlaku migracji o znaczeniu paneuropejskim.
Białoruska bariera
Należy jednak wyraźnie podkreślić, że szlak ten od wielu lat pozostaje niedrożny za sprawą zapory istniejącej po stronie białoruskiej.
Wyniki monitoringu żubrów bytujących po polskiej stronie granicy dowodzą, że na terytorium Białorusi, w niedużej odległości od linii granicy, jest bariera (na grafikach zaznaczona na czerwono), której żubry, ani inne duże ssaki (takie jak sarny, jelenie, łosie, dziki) nie są w stanie pokonać. Chodzi o szczelne białoruskie ogrodzenie istniejące od wielu lat. Uniemożliwia ono migracje dzikich zwierząt nie tylko na terenie Puszczy Białowieskiej, ale także na terenie Puszczy Knyszyńskiej. Spośród dużych ssaków, w specyficznych warunkach, przez ogrodzenie mogą przeprawić się tylko wilki i rysie, narażając się przy tym na urazy. Monitoring dowodzi, że żubry przekraczają granicę państwową, ale po dotarciu do białoruskiej bariery muszą zawrócić. Taka sytuacja jest szczególnie groźna dla zachowania dobrostanu żubra. Gatunek ten wymaga bowiem stałego wzbogacania puli genowej, co białoruska zapora definitywnie uniemożliwia, polska populacja żubra nie może kontaktować się z populacją białoruską.
Na załączonych grafikach z lat 2012, 2014 i 2016 widać obszar przygraniczny w rejonie Puszczy Białowieskiej. Kolorowe markery naniesione na mapę to lokalizacje wyposażonych w obroże telemetryczne samic żubra, za którymi podążały stada. Sygnały satelitarne przekazywane były co jedną godzinę.
Badania naukowców z SGGW dowodzą, że białoruska bariera od lat stanowi poważną przeszkodę na szlaku migracyjnym gatunków będących przedmiotami ochrony na obszarze Puszczy Białowieskiej i Puszczy Knyszynskiej. Stawia to pod znakiem zapytania funkcjonalność transgranicznego obszaru UNESCO, jakim jest Puszcza Białowieska.
Do tej pory jednak przedstawiciele UNESCO nie wzywali Białorusi do rozebrania ogrodzenia. Tymczasem o planach budowy polskiej, nowoczesnej zapory, szanującej interesy przyrody UNESCO zostało przez stronę polską poinformowane w listopadzie ub.r. Do tej pory UNESCO nie przedstawiło żadnych zastrzeżeń w związku z realizacją inwestycji.
Prace jak najbezpieczniejsze dla przyrody
Dodatkowo trzeba wyjaśnić, że pas graniczny, na którym powstaje nowoczesna zapora jest od lat systematycznie czyszczony przez Straż Graniczną. Na potrzeby budowy zapory pas ten zostanie jedynie nieznacznie poszerzony w miejscach do tego koniecznych. Place składowe zostały zorganizowane tylko tymczasowo, a po zakończeniu prac ich teren zostanie przywrócony do pierwotnego stanu.
Drogi dojazdowe do miejsca realizacji inwestycji zostały w dużym stopniu wskazane po konsultacjach z lokalnymi społecznościami. Natężenie ruchu na drogach jest nieporównywalnie mniejsze od natężenia ruchu w przypadku innych dużych inwestycji. Jak zapewnia wykonawca tzw. odcinka białowieskiego, prace nie są prowadzone w weekendy (z wyjątkiem prac drobnych).
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska stwierdza, że szybkie powstanie stałej zapory będzie znacznie korzystniejsze dla przyrody niż istnienie zapory tymczasowej i obecność na granicy dużej liczby ludzi.
Infografiki:
fot.: GDOŚ |
fot.: GDOŚ |
fot.: GDOŚ |
AKTUALIZACJA Z DNIA 25.01.2022r.:
Straż Graniczna opublikowała materiał filmowy z "placu budowy".
"Dzisiaj Straż Graniczna przekazała place pod budowę wykonawcom.
To największa inwestycja budowlana w historii Straży Granicznej. Długość bariery to 186 km, koszt jej budowy - 1,6 mld zł." - poinformowała SG
Film:
***
MSWiA | Straż Graniczna podpisała umowy dotyczące budowy zapory na granicy polsko-białoruskiej. - FILM, szczegóły
***
AKTUALIZACJA Z DNIA 4.01.2022r.:
Straż Graniczna podpisała umowy dotyczące budowy zapory na granicy polsko-białoruskiej.
Dzisiaj Straż Graniczna podpisała trzy duże umowy, które są krokiem milowym w procesie budowy zapory na granicy polsko-białoruskiej - powiedział wiceminister Maciej Wąsik we wtorek (4 stycznia br.) podczas konferencji prasowej. Zapora będzie miała długość ponad 186 km.
Wiceminister Maciej Wąsik przypomniał, że komendant główny Straży Granicznej powołał pełnomocnika do spraw budowy zapory na granicy polsko-białoruskiej.
Został też powołany Zespół do spraw przygotowania i realizacji zabezpieczenia granicy państwowej - powiedział sekretarz stanu w MSWiA.
Wiceszef MSWiA mówił o przebiegu prac nad sfinalizowaniem i podpisaniem umów. Wszystkie ważne kwestie były przedstawiane na posiedzeniach Zespołu przez pełnomocnika i Straż Graniczną. Zespół je również opiniował i akceptował. Wiceminister Maciej Wąsik podkreślił, że treść umów zostanie podana do wiadomości publicznej.
Umowy będą transparentne. W najbliższym czasie zostaną one umieszczone na stronach internetowych - zapowiedział wiceminister.
Gen. bryg. SG Wioleta Gorzkowska - zastępca komendanta głównego SG podkreśliła, że budowa zapory to inwestycja strategiczna.
To największa w historii Straży Granicznej inwestycja budowlana. Bardzo się cieszę, że w tak krótkim okresie - w przeciągu dwóch miesięcy, udało nam się wypracować rozwiązania i zakontraktować budowę bariery - powiedziała.
Zastępca komendanta głównego SG przedstawiła również szczegóły dotyczące budowy zabezpieczenia na granicy z Białorusią.
Budowa bariery realizowana będzie na odcinku ponad 186 km i zostanie podzielona na cztery odcinki. Ma to na celu maksymalne skrócenie czasu realizacji budowy i prowadzenie równolegle prac budowlanych – argumentowała gen. bryg. SG Wioleta Gorzkowska.
W ramach budowy zapory zostały zawarte odrębne zamówienia na elementy stalowe i roboty budowlane. Wykonanie przęseł stalowych zostało powierzone konsorcjum trzech firm – POLIMEXOWI MOSTOSTAL SA, który jest liderem konsorcjum oraz firmom: MOSTOSTAL Siedlce Spółka z o.o., Sp.k. i Węglokoks SA. Natomiast za roboty budowlane będą odpowiedzialni dwaj wykonawcy – BUDIMEX SA, oraz konsorcjum firm UNIBEP SA (lider konsorcjum) i BUDREX Spółka z o.o.
Zabezpieczenie granicy państwowej
Budowa zapory na granicy polsko-białoruskiej to skutek wejścia w życie ustawy o budowie zabezpieczenia granicy państwowej. Ustawa, która zaczęła obowiązywać 4 listopada 2021 r., określa zasady realizacji budowy zabezpieczenia granicy państwowej, będącej zarazem zewnętrzną granicą Unii Europejskiej. Rozwiązanie stworzyło podstawy prawne umożliwiające szybkie i efektywne zrealizowanie tej inwestycji.
Zapora powstanie na długości około 186 km wzdłuż granicy z Białorusią. Część granicy, gdzie powstanie zabezpieczenie, została podzielona na cztery odcinki. Firma BUDIMEX SA będzie odpowiedzialna za budowę zapory na odcinkach o łącznej długości 105,55 km (odcinek 1 – 54,82 km oraz odcinek 2 – 50,73 km). Natomiast konsorcjum firm UNIBEP SA i BUDREX Sp. z o.o. zbuduje zabezpieczenie na odcinkach o łącznej długości 80,70 km (odcinek 3 – 36,70 km oraz odcinek 4 – 43,97 km). Na każdym z odcinków prace będą prowadzone w systemie trzyzmianowym.
Zabezpieczenie granicy będzie mierzyło 5,5 metra wysokości: 5 metrów to stalowe słupy, zwieńczone zwojem z drutu tak, aby nie można było przejść na drugą stronę. Zastosowane zostaną także nowoczesne, elektroniczne metody zarządzania granicą (czujniki ruchu wzdłuż całej granicy, kamery). Podstawowymi elementami, które zostaną wykorzystane do budowy zapory, będą stalowe przęsła. Zostanie zużyte ponad 50 tys. ton stali. To m.in. ponad 40 tys. sztuk przęseł stalowych.
Łącznie na wykonanie wszystkich prac zakontraktowano kwotę ponad 1 miliarda 233 milionów złotych. Z tych środków zostaną sfinansowane: wykonanie stalowych przęseł (ponad 589 milionów złotych) oraz roboty budowlane (ponad 644 miliony złotych).
Film z konferencji:
AKTUALIZACJA Z DNIA 30.12.2021r.:
"W czwartek (16 grudnia br.) odbyło się kolejne - czwarte posiedzenie Zespołu do spraw przygotowania i realizacji zabezpieczenia granicy państwowej. Marek Chodkiewicz, pełnomocnik do spraw przygotowania i realizacji zabezpieczenia granicy państwowej rekomendował, aby budowa zapory, która powstanie na granicy z Białorusią, powierzona została dwóm firmom: BUDIMEX SA i UNIBEP SA. Zespół ds. przygotowania i realizacji zabezpieczenia granicy państwowej pozytywnie zaopiniował propozycję pełnomocnika.
W trakcie negocjacji technicznych, wykonawczych i cenowych te dwie firmy zostały wyłonione spośród siedmiu zaproszonych do składania ofert. W ocenie inwestora spełniają one w najwyższym stopniu przyjęte kryteria, w szczególności posiadają doświadczenie w budowie inwestycji liniowych, własne zaplecze sprzętowe oraz pracownicze. Zapewniają również możliwość realizacji budowy zapory w trybie elementów prefabrykowanych, co umożliwi ograniczenie do niezbędnego minimum prace wykonywane na miejscu, mogących istotnie destabilizować działania ochronne służb w pasie granicznym. Wskazane przez inwestora firmy dają także gwarancję dotrzymania zobowiązań terminowych, a przedstawione kosztorysy, przy dochowaniu założeń technicznych i technologicznych, nie odbiegają od oczekiwań inwestora. (...)" - informuje MSWiA
- - - - - - - - - -
15.11.2021
Zaporę na granicy Polski i Białorusi będą budowały duże firmy z szerokim doświadczeniem na rynku; umowy z wykonawcami zostaną zawarte do 15 grudnia br. i będą one w pełni jawne dla opinii publicznej; część granicy, na której powstanie zapora, zostanie podzielona na cztery odcinki; prace na poszczególnych odcinkach będą prowadzone jednocześnie w systemie trzyzmianowym i 24 godziny na dobę – to główne decyzje, jakie zapadły na pierwszym posiedzeniu Zespołu ds. przygotowania i realizacji zabezpieczenia granicy państwowej.
- Przedsięwzięcie, które musimy zrealizować, jest inwestycją absolutnie strategiczną i priorytetową w kontekście bezpieczeństwa państwa i obywateli – podkreślił Mariusz Kamiński, minister spraw wewnętrznych i administracji, a jednocześnie przewodniczący Zespołu ds. przygotowania i realizacji zabezpieczenia granicy państwowej.
Marek Chodkiewicz, pełnomocnik do spraw przygotowania i realizacji zabezpieczenia granicy państwowej, przedstawił szczegóły techniczne zapory, która powstanie na granicy z Białorusią. Poinformował, że będzie to zapora oparta na konstrukcji stalowej.
Zgodnie z harmonogramem przedstawionym przez pełnomocnika, do 15 grudnia br. nastąpi podpisanie umów z firmami odpowiedzialnymi za budowę zapory. Umowy będą jawne, tak aby każdy obywatel mógł się z nimi zapoznać. Prace na samej granicy rozpoczną się jeszcze w tym roku. Planowany czas prac na granicy to 180 dni. Zapora ma powstać do końca pierwszego półrocza 2022 r.
Inwestycja będzie realizowana przez kilka firm jednocześnie na czterech odcinkach. W toku negocjacji pod uwagę – ze względu na rozmiar inwestycji i tempo prac - brane są duże firmy, rekomendowane przez Polski Związek Pracodawców Budownictwa. Firmy te posiadają odpowiedni potencjał wykonawczy i dysponują specjalistycznym sprzętem. Ważne jest również dotychczasowe doświadczenie w dużych inwestycjach liniowych. Ze względu na pilny i strategiczny charakter tej inwestycji, warunkiem podpisania umów z wykonawcami będzie prowadzenie prac na granicy w systemie trzyzmianowym i 24 godziny na dobę.
Zapora powstanie na długości ponad 180 km wzdłuż granicy z Białorusią. Będzie mierzyła 5,5 metra wysokości: 5 metrów to stalowe słupy, zwieńczone półmetrowym zwojem z drutu tak, aby nie można było przejść na druga stronę. Zastosowane zostaną także nowoczesne, elektroniczne metody zarządzania granicą (czujniki ruchu wzdłuż całej granicy, kamery).
Zespół ds. przygotowania i realizacji zabezpieczenia granicy państwowej na dzisiejszym (15 listopada br.) posiedzeniu pozytywnie zaopiniował przedstawiony plan budowy zapory na granicy polsko-białoruskiej.
Zespół powstał na mocy ustawy z 29 października 2021 r. o budowie zabezpieczenia granicy państwowej. Do zadań zespołu należy zapewnienie wsparcia komendantowi głównemu Straży Granicznej oraz monitorowanie i ocena realizacji inwestycji. Przewodniczącym zespołu został Mariusz Kamiński, minister spraw wewnętrznych i administracji.
Członkami zespołu są:
- minister obrony narodowej lub upoważniony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu;
- minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa lub upoważniony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu;
- minister właściwy do spraw budżetu lub upoważniony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu;
- minister właściwy do spraw środowiska lub upoważniony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu;
- minister właściwy do spraw rozwoju wsi lub upoważniony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu;
- zastępca komendanta głównego Straży Granicznej, wyznaczony przez komendanta głównego Straży Granicznej;
- prezes Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej albo upoważniony przez niego wiceprezes:
- Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska albo upoważniony przez niego zastępca;
- Główny Geodeta Kraju albo upoważniony przez niego zastępca;
- szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego albo upoważniony przez niego zastępca;
- wojewoda podlaski albo upoważniony przez niego zastępca;
- wojewoda lubelski albo upoważniony przez niego zastępca;
- komendant Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej albo jego zastępca;
- komendant Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej albo upoważniony przez niego zastępca;
- pełnomocnik.
Przewodniczący może zapraszać do udziału w pracach zespołu na prawach członka innych przedstawicieli administracji rządowej.
Film MSWiA nt. budowy płotu:
#MSWiA #Frontex #śmigłowiec #StrażGraniczna #LotnictwoStrażyGranicznej #patrolgraniczny #granica #Białoruś #Litwa #Polska #Schengen #WeStandByPoland
---------------------------------------------------------------------------------------
Zdjęcie podglądowe:
-
---------------------------------------------------------------------------------------
Źródło informacji:
***
2024
- https://twitter.com/Platforma_org/status/1758435845990687175
***
2022/2023
- https://www.strazgraniczna.pl/pl/aktualnosci/10318,Ruszyly-prace-nad-bariera-elektroniczna.html
- https://www.strazgraniczna.pl/pl/aktualnosci/10215,Budowa-zapory-na-granicy-polsko-bialoruskiej.html
- https://www.strazgraniczna.pl/pl/aktualnosci/10071,Budowa-zapory-na-granicy-polsko-bialoruskiej.html
- https://www.gov.pl/web/mswia/straz-graniczna-podpisala-umowe-na-budowe-perymetrii-na-granicy-z-bialorusia?fbclid=IwAR2Kll9njnbb5-JGe87wJTepnAP_o6ykJKSS6TtvGUCZXDPOuM9Zlg5wgb4
- https://www.gov.pl/web/gdos/nie-mur-a-nowoczesna-zapora-czyli-bezpieczenstwo-z-poszanowaniem-przyrody
- https://www.gov.pl/web/mswia/komunikat-mswia8
- https://www.gov.pl/web/mswia/szef-mswia-budowa-zapory-na-granicy-polsko-bialoruskiej-rozpocznie-sie-w-grudniu