Łączna liczba wyświetleń

1,354,719

wtorek, 28 maja 2024

KG SG | Straż Graniczna zakończyła przetarg na zakup samolotów patrolowych z Systemem Obserwacji Lotniczej. Podpisano umowę! - szczegóły

TEMAT: Bezpieczeństwo publiczne.

----------------------------------------

KG SG | Straż Graniczna zakończyła przetarg na zakup samolotów patrolowych z Systemem Obserwacji Lotniczej. Podpisano umowę! - szczegóły

-----------------------------------------------------------------------------------

Przeczytaj także:

Wojsko Polskie zamawia kolejne LUZES-y na podwoziu Jelcza dla samolotów i śmigłowców SZ RP. Ile i za ile? - szczegóły


OSTATNIA AKTUALIZACJA - 17.12.2024r.
26 stycznia 2024r.
Komenda Główna Straży Granicznej ogłosiła przetarg ( 59/BF/BL/23 ) na dostawę samolotów dla swojej formacji.

Przedmiotem zamówienia jest dostawa dwóch takich samych, fabrycznie nowych (wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2022 roku) samolotów rozpoznawczych z zabudowanym wyposażeniem dodatkowym (Systemem Obserwacji Lotniczej) na każdy samolot, które obejmuje:
a) system obserwacji lotniczej (fabrycznie nowy - wyprodukowany nie wcześniej niż w 2022 roku);

b) system automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych typu AIS (fabrycznie nowy
- wyprodukowany nie wcześniej niż w 2022 roku);

c) telefon łączności satelitarnej z dostępem do szerokopasmowego Internetu (fabrycznie nowy - wyprodukowany nie wcześniej niż w 2022 roku). 

Samoloty będące przedmiotem zamówienia przeznaczone są i muszą być certyfikowane do wykonywania lotów VFR (dzień, noc) i IFR (dzień, noc) oraz „lotów w znanych warunkach oblodzenia”, a także muszą być dopuszczone do wykonywania lotów przy „zredukowanych minimach separacji pionowej” (RVSM). 


Napęd samolotu mają stanowić:

a) 2 silniki turbowentylatorowe:
* maksymalna siła ciągu (startowa): w zakresie od 7,5 do 9,5 kN (kilo Niutonów) na silnik;
* w pełni cyfrowy, elektroniczny system sterowania silników (FADEC);
* rodzaj paliwa: co najmniej JET A1 i F 34;

lub

b) 1 lub 2 silniki turbośmigłowe - w układzie śmigła ciągnącego (w pierwszym przetargu wymagano tylko 1 silnik - red*):
* maksymalna moc (startowa): w zakresie od 800 ( w pierwszym przetargu od 1100 - red* ) do 1300 SHP (koni mechanicznych na wale);
* w pełni cyfrowy, elektroniczny system sterowania silnika (FADEC);
* śmigło:
* co najmniej 5 łopat,
* zmienny skok śmigła (łopat) włącznie z rewersem;
* rodzaj paliwa: co najmniej JET A1 i F 34.

Maksymalną długotrwałość lotu określono na minimum: 6 h.

Płatowiec:

* co najmniej (minimum) 5 miejsc/stanowisk w następującej konfiguracji:
* kokpit samolotu: 2 osoby (1 pilot i 1 co-pilot i lub dodatkowy członek misji),
* kabina pasażerska: co najmniej 3 osoby (2 operatorów systemów pokładowych i 1 dodatkowy członek misji);

Uwaga 1: opcjonalnie jeden z operatorów systemów pokładowych, którego miejsce przewidziane jest w kabinie pasażerskiej może zajmować miejsce w kokpicie samolotu zamiast dodatkowego członka misji. Wówczas w kabinie pasażerskiej znajdować się będą miejsca dla co najmniej 3 osób (1 operator systemów pokładowych i 2 dodatkowych członków misji);

Uwaga 2: w przypadku gdy rozmiary kabiny pasażerskiej nie pozwolą na zabudowę 3 miejsc/stanowisk, wówczas jeden z operatorów systemów pokładowych zajmował będzie miejsce w kokpicie samolotu a w kabinie pasażerskiej znajdować się będą miejsca dla co najmniej 2 osób (1 operator systemów pokładowych i 1 dodatkowy członek misji);

Uwaga 3: dla każdego z wyżej wymienionych miejsc musi być dostępne gniazdo na słuchawki lotnicze typu samolotowego (wejście słuchawkowe oraz mikrofonowe - tzw. „twin plug”);
- chowane podwozie;

* [ toaleta (podlegająca demontażowi lub zabudowana na stałe) ] - jako jeden z warunków w 2023r., obecnie z posiadania toalety w samolotach, w przetargu z 2024r. zrezygnowano - red* . 

Awionika:

- wyposażenie do wykonywania lotów VFR (dzień, noc) i IFR (dzień, noc) posiadające między innymi funkcjonalność wykonywania instrumentalnych procedur lotów RNAV (GNSS) w nawigacji w oparciu o charakterystyki systemów (PBN) z uwzględnieniem co najmniej operacji podejść 2D (VOR) oraz 3D (do minimów ILS i RNP APCH do minimów LPV);
- autopilot współpracujący z funkcją preselektora wysokości;
- funkcja preselektora wysokości;
- dwa zestawy radiostacji lotniczych;
- kompas magnetyczny (podświetlany);
- system zarządzania lotem (FMS - Flight Management System).
- transponder (ADS-B): co najmniej Mod S;
- transponder: Mod C (bez przekazu danych identyfikacyjnych statku powietrznego; jedynie pozycja, wysokość i squawk; dodatkowo samolot musi być widzialny w systemie TCAS innych statków powietrznych);

Uwaga: w samolocie może być zamontowany tylko jeden transponder jeżeli spełniał będzie wymogi dwóch wyżej opisanych transponderów:

- system antykolizyjny TCAS spełniający wymogi ICAO, co najmniej (minimum) dla ACAS I;
- audio-panel (z funkcją odizolowania kabiny pasażerskiej od kokpitu samolotu) zapewniający, między innymi, łączność poprzez dodatkowe urządzenia, takie jak:
- telefon łączności satelitarnej z dostępem do Internetu,
- radiotelefon cyfrowy łączności służbowej Straży Granicznej;
- DME (Distance Mesurment Equipment);
- radar pogodowy (Weather Radar), posiadający następujące parametry i funkcje:
- maksymalny zasięg teoretyczny, co najmniej 240 NM,
- maksymalny przedział skanowania w elewacji, co najmniej 60,
- maksymalny przedział skanowania w azymucie, co najmniej 90,
- automatyczne ograniczenie zasięgu (Auto Range Limiting),
- pionowe skanowanie pogody (Vertical Weather Scan),
- poziome skanowanie sektorowe (Laterel Sector Scan),
- alarmowanie o pogodzie poza ustawionym zasięgiem (Weather Target Alert),
- automatyczne ustawienie pochylenia anteny (Auto-Tilt),
- tryb zobrazowania pogody (Weather Mapping Mod),
- tryb zobrazowania terenu (Ground Mapping Mod);
- graficzne zobrazowanie pogody (Graphical Weather) na bazie zobrazowania satelitarnego, włącznie z informacjami na temat kierunków wiatrów, TAF i METAR (usługa zawiera subskrypcję na okres przewidziany przez producenta);
- radiowysokościomierz;  przyrządy kontroli silnika oraz inne informacje dotyczące samolotu, włącznie z danymi trasy i pozycją samolotu na mapie elektronicznej, zobrazowane na wyświetlaczu wielofunkcyjnym (Multi-function Display - MD) w technologii „Glass-Cokpit”;
- przyrządy nawigacyjne wchodzące w skład dwóch zestawów EFIS (Electronic Flight Instrument System) zobrazowane w technologii „Glass-Cokpit”;
- odczyt pomiaru paliwa zmagazynowanego w zbiornikach;
- odczyt temperatury zewnętrznej;
- system ostrzegania przed przeciągnięciem (Stall Warning System);
- wyposażenie ELT;
- odczyt pomiaru czasu, zawierający funkcję „stoper”;
- rejestrator rozmów w kokpicie (Cockpit Voice Recorder);
- rejestrator parametrów/danych lotu (Flight Data Recorder);
- TAWS (Terrain Awareness and Warning System). 

Maksymalne masy:

-  maksymalna masa startowa MTOW w zakresie: 3400 do 7000 kg ( w przetargu z 2023r. - od 4700 do 5000 kg - red*) ;
-  maksymalny ciężar załadowania (Pay Load), co najmniej (minimum) 590 kg;

Uwaga: w ciężar załadowania wliczona jest masa zainstalowanego wyposażenia dodatkowego, stanowiska operatorów systemów pokładowych, stanowiska dodatkowych członków misji, elementów wynikających z niezbędnej modyfikacji i doposażenia samolotu oraz masa wszystkich ludzi na pokładzie wraz z bagażem.

Samoloty mają być objęte gwarancją na 24 mieś. lub 1000 h nalotu.

Na oferty od wykonawców formacja czeka najpóźniej do 11 marca 2024r.
Jedyną ofertę złożyło konsorcjum: AERO CLUB SP ZOO z Konstancina-Jeziornej oraz "JB INVESTMENTS” SP ZOO z Warszawy, którzy wycenili ją na kwotę: 119.999.784,00 zł brutto. Jak na razie nie poinformowano jakie samoloty zaoferowano formacji. Można przypuszczać jednak że będą to kolejne samoloty L-410, które już wcześniej dostarczył podmiot JB Investment.
Wybór oferty zatwierdzono 22 kwietnia 2024r. Umowę podpisano 24 maja 2024r.
Co ciekawe wycena oferty mieści się w budżecie na to zadanie, który wynosi 120 mln zł.

W przypadku podpisania umowy, samoloty mają być dostarczone najpóźniej do 10 grudnia 2025r..

Poprzedni przetarg został unieważniony z powodu braku ofert.


AKTUALIZACJA Z DNIA 17.12.2024r.:
17 grudnia 2024 roku na Gdańskie lotnisko przybyły prosto z fabryki dwa nowe samoloty Let L-410 UVP-E20, zakupione przez Straż Graniczną. Uwagę szczególnie zwraca nietypowy, pikselowy kamuflaż (FOTO).
Nowe maszyny nie posiadają jeszcze radaru podkadłubowego oraz SOL czyli Systemu Obserwacji Lotniczej.
Sprzęt ten zostanie zamontowany do końca 2025r.
Nowe maszyny posiadają tymczasowe (fabryczne) numery rejestracyjne: OK-AMI oraz OK-AMH.
Po zabudowaniu nowych systemów pokładowych, maszyny zostaną zarejestrowane i oznakowane oznaczeniami resortowymi.


Jest to kolejny zakup samolotów dla Straży Granicznej w ostatnich latach:
- Straż Graniczna prezentuje nowe samoloty L-410 oraz nową bazę lotniczą. - FILM

Samoloty rozpoznawcze zamówiono także dla Polskiej Armii:
MON | Decyzja zapadła! Szwedzkie samoloty rozpoznawcze dla Polski. AU podpisała umowę.

Swoją flotę powiększa także Policja:

- KGP | Kolejne śmigłowce Black Hawk dla Lotnictwa Policji. Podpisano umowę z amerykańskim PZL Mielec. - szczegóły

- KGP | Podpisano umowę na jednosilnikowe śmigłowce dla Lotnictwa Policji przewyższa unijny budżet na ten cel. Policja wyłoży dodatkowe 18 mln zł. - szczegóły


Poniżej zamieszczamy ważne linki dotyczące Lotnictwa Policji oraz Lotnictwa Straży Granicznej:

Aktualny spis maszyn posiadanych przez Lotnictwo Policji

Film podglądowy:

#LSG #LotnictwoStrażyGranicznej #Sokół #PZLSokół #PZLAnakonda #PZLW3 #PZLW3AM #PZLKania #PZLŚwidnik #SN33XG #SPPOG #SPVSB #SN60YG #Skytruck #PZLM28 #M28 #Skytruck #PZLM20 #PZLMielec #M20 #SPVSA #SN50YG #PZL104Wilga #PZL104 #PZL104MF #PZL104MFWilga #Wilga #SPVSD #SN42YG #SPVSE #SN45YG #SPSGG #SPVSG #SN22XG #SN24XG #PL25XG #SN25XG #SN28XG #SPVSL #SN27XG #R44 #R44RavenII #SPVSR #H135 #H135P3H #DHCEP #SPVSS #SN28XG #Gdańsk #Białystok #Krywalny #Huwniki #Przemyśl #DepułtyczeKrólewskie #Chełmna #ASP15I #ASPStemme #SN47YG #SP48YG #SPVSO #SPVSP #OKJRY #OKJRZ #SPVSP #NowySącz #L410UVPE20 #L410 #SPVST #SPVSU #SN61YG #SN62YG

-----------------------------------------------------------------------------------

Zdjęcie podglądowe:

-----------------------------------------------------------------------------------

Źródło informacji:
- tekst własny na podstawie materiałów źródłowych
- https://portal.smartpzp.pl/kgsg/public/postepowanie?postepowanie=57340887 (2024)
- https://portal.smartpzp.pl/kgsg/public/postepowanie?postepowanie=43319654 (2023)