Łączna liczba wyświetleń

środa, 10 lipca 2024

KGP | Nowe transportery opancerzone trafią do Policji. To potrzebny sprzęt na granicy, ruszył przetarg! - szczegóły

TEMAT: Bezpieczeństwo publiczne.
----------------------------------------
KGP | Nowe transportery opancerzone trafią do Policji. To potrzebny sprzęt na granicy, ruszył przetarg! - szczegóły
--------------------------------------------------------------------------------
Przeczytaj także:


18 czerwca 2024r.

W zaktualizowanym Planie Zamówień Publicznych nr 5 Komendy Głównej Policji pojawiła się informacja o planowanym do uruchomienia, jeszcze w II kwartale br. zamówienia na dostawę pt.: "Pojazdy nieoznakowane typu Lekki Transporter Opancerzony wyposażone w platformy szturmowe"

udzielane w ramach odrębnych postępowań
Na ten cel KGP zaplanowała środki w wysokości: 9 756 097,56 PLN.

Jak dotąd nie sprecyzowano jakie transportery chce zakupić policja.
W 2018r. zamówiła 8 transporterów, za kwotę ok. 23 mln zł.

Patrząc na budżet tego zadania już w PZP można było przypuszczać, że zakup obejmie maksymalnie dwa pojazdy
To bardzo mało biorąc pod uwagę fakt zapotrzebowania policji na tego typu pojazdy min. 2 na Komendę Wojewódzką. Obecnie nie każda KWP dysponuje tego typu sprzętem. Dodatkowo część pojazdów została przesunięta z innych części kraju, do wsparcia służb w ochronie Polsko-białoruskiej granicy.
Podobne zakupy powinny być także zrealizowane dla Straży Granicznej.

W 2023r. Komenda Główna Policji dokonała także zakupów opancerzonych pojazdów typu SUV:

Rusza przetarg na zakup LTO.


10 lipca 2024r.

Komenda Główna Policji zgodnie z planem zamówień policji KGP, ogłosiła przetarg ( 141/Ctr/24/AL/PMP ) dotyczący zakupu dwóch pojazdów typu "Lekki Transporter Opancerzony" wyposażonych w rampy szturmowe.

Poniżej przedstawiamy wymagania jakie postawiła policja przed dostawcami pojazdów:

* Wymiary w pełni wyposażonego pojazdu (z/bez platformy szturmowej w pozycji transportowej) oraz z paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych nie mogą przekraczać następujących wartości:
a) wysokość nie większa niż 3 600 mm
b) wysokość bez platformy szturmowej nie większa niż 3 000 mm,
c) szerokość (bez lusterek) nie większa niż 2 600 mm,
d) długość nie większa niż 8 000 mm.
e) długość bez platformy szturmowej nie większa niż 7 500 mm,
* W pełni wyposażony pojazd (z platformą szturmową w pozycji transportowej) wraz z załogą musi umożliwiać poruszanie się:
a) po drodze twardej z prędkością maksymalną co najmniej 95 km/h.
b) po bezdrożach w terenie z prędkością maksymalną co najmniej 30 km/h.

* W pełni wyposażony pojazd (z platformą szturmową w pozycji transportowej) wraz z załogą musi bez uzupełniania paliwa w zbiorniku/zbiornikach pokonywać co najmniej dystans: 
a) 650 km po drogach twardych,
b) 300 km po drogach gruntowych lub bezdrożach.

* Pojazd (z platformą szturmową) musi być wyposażony w zbiornik/zbiorniki paliwa samouszczelniające się po przestrzeleniu o pojemności nie mniejszej niż 130 litrów.

* Pojazd (z platformą szturmową w pozycji transportowej) wraz z załogą musi być przystosowany do pokonywania przeszkód terenowych, takich jak:
a) wzniesienie o pochyleniu co najmniej 300;
b) pochylenie boczne terenu co najmniej 200;
c) mur (ścianka pionowa) o wymiarach nie mniejszych niż 400 mm x 400 mm
d) rów o szerokości nie mniejszej niż 500 mm,
e) przeszkoda wodna (poprzez brodzenie) o głębokości nie mniejszej niż 750 mm bez przygotowania.
* Kadłub pojazdu musi składać się z:
a) komory silnika (przedział silnikowy)
b) kapsuły załogowej (przedział załogowy).
* Kapsuła załogowa (przedział załogowy) musi składać się z:
a) przedziału I (kabina kierowcy) - wyposażonego w miejsca siedzące przeznaczone dla 2 osób w tym kierowcy. 
b) przedziału II (przedział desantowy) - wyposażonego w miejsca siedzące przeznaczone dla 6 osób. 
* Kapsuła załogowa (przedział załogowy) musi być wyposażona w drzwi skrzydłowe o minimalnych wymiarach 700 mm x 1100 mm (szerokość x wysokość) rozmieszczonych w następującej konfiguracji:
Przedział I
a) drzwi boczne  - po 1 szt. z obu stron pojazdu,
Przedział II
a) drzwi boczne – po 1 szt. z obu stron pojazdu,
b) drzwi tylne - 1 szt.
* Kapsuła załogowa musi być wyposażona w zamykane luki strzelnicze zapewniające możliwość prowadzenia z jej wnętrza bez konieczności otwieranie drzwi pojazdu ognia
ze strzeleckiej broni indywidualnej (broń krótka pistolet GLOCK, pistolet maszynowy MP-5, karabinek wsparcia HK-416), co najmniej na boki i do tyłu pojazdu. Luki strzelnicze muszą być rozmieszczone w następującej konfiguracji:
a) co najmniej po 2 na każdym boku pojazdu,
b) co najmniej 1 z tyłu pojazdu.
* Kapsuła załogowa musi być wyposażona w luk/wyłaz dachowy
o minimalnych wymiarach 660 x 660 mm lub średnicy 660 mm. Luk/wyłaz musi być wyposażony w klapę/y otwieraną na zewnątrz bez wykorzystania narzędzi.
* Klimatyzacja i wentylacja:
- Kapsuła załogowa musi być wyposażona w układ klimatyzacyjny z zaciągiem powietrza z wewnątrz przedziału załogowego, zapewniający osiągnięcie wewnątrz zamkniętej kapsuły temperatury powietrza, niższej od temperatury otoczenia, o co najmniej 12°C, mierzonej na wysokości 40 cm nad środkami siedzeń członków załogi, przy temperaturze otoczenia nie wyższej niż +50°C.
- Kapsuła załogowa musi być wyposażona w układ wentylacyjny mogący współpracować z urządzeniem filtrowentylacyjnym zapewniający wymuszoną wentylację, który bez włączonego układu klimatyzacji musi zabezpieczyć załogę przed przegrzaniem tj. w warunkach letnich dla klimatu polskiego, przy prędkości jazdy większej niż 25 km/h, temperatura w transporterze nie może przewyższać temperatury otoczenia o więcej niż 10 stopni Celsjusza.
- Układ wentylacji musi zapewniać odprowadzanie gazów prochowych z wnętrza kapsuły załogowej i współpracować z urządzeniem filtrowentylacyjnym.
* Wnętrze kapsuły załogowej oraz komora silnika muszą być wyposażone w automatyczne układy przeciwpożarowe
niezależnie zabezpieczające obie części kadłuba. Musi istnieć dodatkowo możliwość ręcznego sterowania każdym z układów przeciwpożarowych z miejsca kierowcy. W/w układy muszą mieć zabezpieczenie przed przypadkowym załączeniem.
* Silnik o pojemności 6,5 m3, w standardzie Euro VI, napęd pojazdu 4x4 oraz automatyczną skrzynią biegów.
* Prędkość pojazdu nawet po przebiciu lub przestrzeleniu opon ma być na poziomie min. 40 km/h.
* Transporter musi być wyposażony w tzw. hamulec górski, umożliwiający hamowanie przy dużym pochyleniu pojazdu.
* Tansporter musi posiadać dwa akumulatory wraz z zewnętrznym gniazdem do ładowania i kablem ładującym o długości min. 25 m.
* Każda ze stron zewnętrznych pojazdu musi być wyposażona w lampy oświetlające pole pracy wokół pojazdu tzw. szperacze:
- Pojazd musi być wyposażony w dodatkowy układ oświetlenia zewnętrznego wyposażony w iluminatory podczerwieni umieszczone:
a) z przodu pojazdu – 2 szt,
b) z tyłu pojazdu – 1 szt.
Zastosowany układ musi gwarantować współpracę z polskim urządzeniem noktowizyjnym MU-3 M „Koliber”.
- Pojazd musi być wyposażony w przełącznik „BLACKOUT” przeznaczony do wyłączania/włączania wszelkich źródeł światła znajdujących się wewnątrz i na zewnątrz pojazdu.

* KULOODPORNOŚĆ i WYBUCHOODPORNOŚĆ przedziału załogi:
- Na podstawie zapisów umowy standaryzacyjnej STANAG – 4569 wymagany jest poziom ochrony załogi nie mniejszy niż 2, określony w NATO STANDARD tj. odporność na ostrzał pociskami kalibru 7,62 x 39 mm,
- Zgodnie z zapisami umowy standaryzacyjnej STANAG – 4569 wymagany jest poziom ochrony załogi nie mniejszy niż 1,
* KULOODPORNOSĆ komory silnika i osłon platformy szturmowej
Wymagana jest odporność na ostrzał pociskami kalibru:
- 7,62x51 mm NATO Ball, przy prędkości uderzenia pocisków 833 m/s ± 20 m/s
- 5,56x45 mm NATO SS109, przy prędkości uderzenia pocisków 900 m/s ± 20 m/s
- 5,56x45 mm M193, przy prędkości uderzenia pocisków 937 m/s ± 20 m/s, w zakresie kątów: 
a) w poziomie (azymut): 360º;
b) w pionie (elewacja): 0º ÷ 30º.
Każda z szyb pojazdu także musi zachować równoważną ochronę balistyczną.
* WYPOSAŻENIE i FUNKCJONALNOŚCI POJAZDU:
- urządzenie chroniące przed przypadkowym uruchomieniem pojazdu,
- tablet z systemem Android w ochronnej obudowie,
- radioodbiornik UKF z anteną,
- 6 uchwytów mocowania wyposażenia, każdy wytrzymujący nacisk min. 200 KG.,
- wewnątrz pojazdu pomiędzy rzędami siedzeń musi być miejsce na transport osoby rannej na desce ortopedycznej,
- zewnętrzne zaczepy holownicze, wytrzymujące maksymalną masę pojazdu z wyposażeniem,
- kamera dzień / noc wspomagająca kierowcę z przodu pojazdu - matryca 4MPX. o rozdzielczości 2688x1520/1920x1080,
- platforma szturmowa o wysokości min. 6 m.,
- kamera dzień / noc z przodu platformy szturmowej o rozdzielczości 1280x800,
- dostosowanie platform szturmowych do używania polskich urządzeń noktowizyjnych MU-3 M „Koliber”, rampa musi być wyposażona w reflektory na podczerwień,
- platforma musi posiadać drabiny o długościach: 2 m. - 2 szt., 3 lub 4 m. - 2 szt.,
- 2 kamery obserwujące policjantów na platformie o matrycy 2,1 MPX. o rozdzielczości 1920x1080p FULL HD,
- wyciągarka elektryczna lub hydrauliczna o uciągu min. 50% masy w pełni wyposażonego pojazdu wraz lampą, z liną o długości min. 25m.,
- dodatkowy zestaw do wyciągarki umożliwiający zwiększenie jej uciągu o nie mniej niż 50%.,
- szpadel,
- topór,
- linka holownicza 3-4 m.,
- pasy do mocowania sprzętu dodatkowego 4 kpl.,
- radiotelefon przewoźny,
* SYGNALIZACJA UPRZYWILEJOWANIA:
- po 2 lampy kierunkowe emitujące z 6-ciu diod światło LED barwy niebieskiej z przodu i z tyłu pojazdu oraz w pasie przednim pojazdu oraz po każdym z boków pojazdu,
- głośnik o mocy 110-118 dB. emitujący sygnały dźwiękowe,
- dodatkowy sygnał AIR-HORN,
- dwie tablice magnetyczne z napisem "POLICJA".

* Wraz z pojazdem policja wymaga dostawy pakietu logistycznego z częściami zamiennymi.

* Pojazd powinien posiadać wszelkie badania i certyfikaty spełniające wymogi pojazdu opancerzonego w wersji policyjnej na terenie RP.

Na oferty KGP czeka najpóźniej do 30 sierpnia 2024r.
Jedyną ofertę o wartości: 12.546.000,00 zł brutto (przy budżecie policji - równym 12 mln zł), złożył polski producent pojazdów specjalnych, spółka AMZ Kutno.
Wozy mają być dostarczone w ciągu 63 tygodni od daty podpisania umowy.

Podczas MSPO z 2024r. umowę na zakup swojego, pierwszego pojazdu opancerzonego dla Straży Granicznej:
PGZ | Opancerzony "Legwan" wkracza do Straży Granicznej, podpisano umowę! - FILM, szczegóły

W segmencie pozyskiwania transporterów opancerzonych różnych typów, które służą m.in. jako wsparcie na PL-BY granicy, duży postęp poczyniły Siły Zbrojne.
W ramach różnych zakupów i programów, Wojsko Polskie zakupiło lub otrzymało:
* Cougar MRAP:

* Oshkosh M-ATV:

* pojazdy Autosan - WARAN 4x4:


* AMZ-Kutno - ŻUBR:

* AMZ-Kutno Bóbr 3:

* oraz szeregu pojazdów, różnych wersji - KTO Rosomak:

Film podglądowy:

Film producenta pojazdów TUR VI:

#KGP #KomendaGłównaPolicji #antyterroryści #SPKP #policjanci #LTO #LekkiTransporterOpancerzony
--------------------------------------------------------------------------------
Zdjęcie podglądowe:
--------------------------------------------------------------------------------
Źródło informacji:
- opracowanie własne na podstawie materiałów źródłowych
- https://kgpolicja.ezamawiajacy.pl/pn/kgpolicja/demand/notice/public/135433/details
- https://przetargi.policja.pl/zp/plan-zamowien/243477,PLAN-POSTEPOWAN-O-UDZIELENIE-ZAMOWIEN-NA-2024-ROK.html